Lucas en Arthur Jussen

Het bekendste pianoduo

Het bekendste pianoduo van ons land komt op 15 mei 2024 weer naar De Harmonie. Samen met het Nederlands Kamerorkest spelen ze het Dubbelconcert in E van Felix Mendelssohn. Bellend vanuit een taxi in Zwitserland, waar ze speelden op het Menuhin festival, vertellen ze waarom Mendelssohn’s pianoconcert zo bijzonder is en hoe ze omgaan met hun steeds groter wordende bekendheid.

Arthur en Lucas Jussen zijn inmiddels niet meer weg te denken van de internationale concertpodia. Toch spelen ze graag bij ons in Leeuwarden. “Dat onze carrière internationaal zo goed gaat, betekent niet dat we niet meer in Nederland willen spelen. We spelen graag in De Harmonie en hebben zoveel leuke en mooie concerten bij jullie gespeeld. Ook toen we nog niet bekend waren, kregen we de kans om in Leeuwarden te spelen. De zaal van De Harmonie is gewoon erg mooi en fijn om te spelen. En dat we nu met het Nederlands Kamerorkest en dit stuk van Mendelssohn komen, vinden we echt heel gaaf.”

Jonge honden stuk

Felix Mendelssohn was in 1823 nog maar veertien jaar oud toen hij het Dubbelconcert in E componeerde. En nu, tweehonderd jaar later, spelen twee broers het meesterwerk. “Een geweldig stuk,” zegt Arthur. “Ongelooflijk dat hij dat zo jong schreef. Een heel energiek jonge honden stuk. Je voelt de vrolijkheid van het muziek maken. Wat het extra bijzonder maakt is de partij van Felix’ zusje Fanny. Beide partijen doen qua moeilijkheidsgraad absoluut niet voor elkaar onder. Dat liet zien hoe getalenteerd Fanny was. Haar talent spat ervan af. Dat wij dat nu als broers ook spelen, is heel speciaal.”

Niet gek laten maken

De broers hebben het megadruk. Hoe gaan ze om met de drukte en het beroemd zijn? “Je moet je niet gek laten maken. We plannen heel secuur en zorgvuldig jaren vooruit. We weten nu al wat over twee jaar gaan doen. Dat kunnen we ons, nu we wat verder zijn in onze carrière, ook veroorloven. Toen we begonnen, waren we blij met iedere kans om te spelen. We grepen alles aan. Nu is er meer rust en overzicht. We krijgen vaak verzoeken van orkesten en componisten maar benaderen zelf ook mensen die we bewonderen en mee willen samenwerken. Lucas en ik beslissen uiteindelijk samen wat we gaan doen. Zo hebben we ervoor gekozen om dit stuk van Mendelssohn veel vaker te spelen. Dat zorgt voor verdieping en is echt genieten!”

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Wekelijks een update met nieuws over voorstellingen en De Harmonie

Een wekelijkse update voor iedereen tussen 12 en 29 jaar